Centric: “diz is altijd bereid om mee te denken”
Sinds een aantal jaar werkt diz samen met Centric. Het bedrijf, dat zich specialiseert in Software Solutions, IT Outsourcing en Staffing Services, levert diensten aan ruim 200 gemeenten in Nederland. Centric richt onder andere de systemen in waarmee paspoorten kunnen worden aangevraagd. Aan het woord is Henk Burger, Coördinator BU Personen.
Henk: “Als mensen een uittreksel nodig hebben, een paspoort aan moeten vragen of een geboorte moeten melden, gebeurt dit allemaal bij de gemeente. Als software programmeur zorgen wij ervoor dat de daarvoor benodigde applicaties worden gemaakt.”
“Een aantal jaar geleden werd de wetgeving omtrent burgergegevens gewijzigd. Alle basisgegevens moeten in de nabije toekomst centraal worden verzameld. We hebben destijds alle applicaties omgebouwd, en één van de eisen – naast moderniseren – was dat er meer duidelijkheid en transparantie voor de burger moest komen. Mensen willen zien wat een ambtenaar met hun gegevens doet. Zo ontwikkelden we schermen waarop klanten kunnen meekijken met een ambtenaar, en deze hebben we laten voorzien van een mooie behuizing om de gebruikerservaring nog prettiger te maken. Dat is waar diz bij komt kijken.”
Standaard modellen
“De eerste keer dat wij met diz aan de slag gingen, nu zo’n vier jaar geleden, is directeur Bas Hillen met ons mee geweest langs enkele gemeenten. Samen hebben we toen een aantal ideeën uitgewerkt en daar werken nu nog steeds mee.”
We werken eigenlijk altijd met twee standaard modellen. Eén daarvan is een scherm wat aan de balie is bevestigd en naar de klant toe is gericht. Zo kan een klant altijd meekijken met degene achter de balie, en ziet hij precies wat er met zijn gegevens gebeurt. Bij gemeente Purmerend hebben we onlangs een mooi frame geplaatst waar ook een pinautomaat en een fingerprint scanner aan bevestigd zit, dit model is zo goed ontvangen dat we erover denken om ‘m vaker in te zetten. Het is een heel praktisch model en dat spreekt aan.”
diz denkt mee
“De samenwerking met diz is erg prettig. We hebben een vast aanspreekpunt, en ik merk vaak dat je samen meer ziet dan alleen. Soms gaat het om een gat wat 2 millimeter groter moet worden om een kabeltje te laten passen. Zelf denk je daar niet aan, maar zij zien dat.
Niet alle gemeenten willen een standaardmodel aanschaffen. diz is in zo’n geval altijd bereid om met ons en de gemeente mee te denken over een aangepast model. Ook dat vinden we erg prettig.
We hebben afgelopen jaren niet heel grote projecten met diz gehad, dat wil zeggen: Centric is voor diz geen hoofd business. Ondanks dat voelen we ons uiterst serieus genomen, zeker als we één van onze vaste aanspreekpunten benaderen worden zaken heel snel opgepakt.”
© diz, juni 2016