Ed Trentelman (weekendjeweg.nl): “diz is meester in meedenken en oplossen”
Een kiosk waar je snel, gemakkelijk en zonder tussenkomst van een caissière cadeaukaarten kunt aanschaffen. Die staat sinds deze zomer in een vestiging van AKO op Schiphol Plaza.
Het idee komt van Ed Trentelman, commercieel directeur van o.a. de website weekendjeweg.nl. diz ontwierp de zuil, een samenwerking waar Trentelman erg tevreden over is.
Trentelman: “Twee jaar geleden ontstond het idee voor deze kiosk. Ik vind dat je cadeaukaarten beter kunt verkopen, meer doelgericht. Als je nu een cadeaukaart koopt, weet je vaak niet waar je deze precies voor kunt gebruiken en caissières kunnen dat antwoord ook niet altijd geven. Deze kiosk kan dat wel.”
“Daarnaast maken we nu gebruik van narrowcasting, waarmee je meerdere producten kunt promoten. Ook maken we gebruik van gezichtsherkenning, waarmee we kunnen zien welke groep mensen welke cadeaukaarten aanschaft.
Er kwam veel kijken bij het ontwerpen van deze kiosk, we hebben met diverse partijen samengewerkt. Zo werken we met een bedrijf dat de advertentiebeelden op afstand beheert, een andere firma levert de software voor de pinterminal en een derde organisatie ontfermt zich over de usability van het product. En dan is er diz, dat zich aan alle wensen van deze partijen makkelijk weet aan te passen.
De keuze voor diz was vrij snel gemaakt. Ik ken diz al van samenwerkingen met andere retailers en we hebben voor weekendjeweg.nl ooit een iPad-zuil gekocht. Ik heb directeur Bas Hillen gebeld, mijn idee uitgelegd en op basis daarvan heeft diz schetsen gemaakt voor de kiosk die ik in mijn hoofd had. Deze schetsen waren zó mooi, en het ontwerp was ook technisch haalbaar. Dat is het fijne aan diz: ze leveren design én techniek. Meestal moet je hiervoor met twee aparte partijen werken, dus wat dat betreft zijn ze uniek in hun soort.
Ik vind het vooral noemenswaardig dat diz meester is in het oplossen van problemen en meedenken over aanpassingen. De kiosk op Schiphol Plaza weegt nu bijvoorbeeld 280 kilo, en moet in twee delen worden vervoerd. Samen met diz denken we nu na over een lichter model in een eventuele tweede vestiging. Het is prettig om te weten dat je zulk soort dingen aan diz kunt overlaten.”
© diz, december 2016