RET servicezuilen
De servicezuilen van de RET bieden reizigers reisinformatie en klantenservice en zijn daarom een aanvulling op de bestaande servicepunten. Een zuil is door reizigers zelf te bedienen en geeft hen actuele reisinformatie voor, tijdens en na de reis. Naast informatie via het scherm is het ook mogelijk om via de servicezuil een vraag te stellen aan medewerkers van de RET. Met deze zuilen hoopt de Rotterdamse openbaar vervoerder reizigers nog beter wegwijs te maken in het OV.
Informatie 24 uur per dag beschikbaar
Daarnaast ziet de RET een verschuiving in informatiebehoefte van print naar digitaal. Een servicezuil is de gehele dag beschikbaar en geeft reizigers de mogelijkheid om reisinformatie te raadplegen. Er zitten daarom diverse functionaliteiten in de zuil. Reizigers kunnen hun reis plannen, de dienstregeling raadplegen, folders en formulieren opzoeken en advies krijgen over het beste abonnement. Al deze informatie kan vervolgens geprint worden. Zo heeft de reiziger de informatie ook na gebruik van de servicezuil nog beschikbaar. Daarnaast is er tijdens kantooruren een directe spreekverbinding met medewerkers van de RET. Eerste toekomstige aanvulling op de servicezuil zijn OV-chipkaart functionaliteiten zoals saldo opwaarderen.
Locaties
De servicezuilen staan op 13 locaties, verspreid over het vervoersgebied van de RET. Er is gekozen voor locaties waar veel reizigers langskomen. Daarbij hebben de overstappunten in het nieuwe vervoersgebied ook een servicezuil voor reisinformatie en klantenservice. De locaties zijn: metrostation Kralingse Zoom, metrostation Schiedam, metrostation Alexander, metrostation Rotterdam Centraal, metrostation Beurs, metrostation Zuidplein, RET Servicewinkel, metrostation Rodenrijs, busstation Herenwaard in Rotterdam, busstation Schoutstraat in Ridderkerk, busstation NS in Barendrecht, busstation Middeldijkerplein in Barendrecht en busstation Liesveldviaduct in Vlaardingen.
bron: RET, december 2012